Denne siden er oppdatert den 06.10.2020 kl. 21:24
Digital Art Jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg kaller meg «Digital artist» og hva er egentlig «Digital Art». Jeg skal ikke gi meg i kast med å definere det sistnevnte, men om du søker på nette finns det ubegrenset informasjon der. Takke vår egen Hariton Pushwagner (Terje Brofos) har begrepet etter hvert blitt stuerent her hjemme også. Titelen «Digital Artist» forsvarer jeg med at alle mine artistiske aktiviteter benytter digitale hjelpemidler. Dette gjelder alt i fra diktskriving, fotografering, video, musikk og ikke minst «Digital Painting» eller DAG (Digital Graphic Art) et begrep som det i det senere benyttes mer og mer både korrekt og feilaktig. Dette skyldes kanskje at DGA i prinsippet er fremstilling av orginale grafiske verk, men kan selvfølgelig også brukes som en del av en reproduksjonsprosess. I mitt hode er DGA kunst som er fremstilt med digitale verktøy som for eks. Corel Painter og hvor originalen er en datafil. Denne datafilen må trykkes eller vises på skjerm for å vises for et publikum. En må regne med at begrepsforvirringen vil fortsette i lang tid, men til syvende og sist er det resultatet som teller for kunstopplevelsen etter min oppfatning. Digital Painting / Digital Graphic Art er i prinsippet maling/tegning med en stylus direkte på skjermen som er mitt lerret. Her tegner/maler jeg på tradisjonell måte og motivet bygges opp på dataskjermen. Den største forskjellen fra tradisjonelle metoder er at det ferdige resultatet (originalen) lagres som en bildefil i (se trykkmedium, basismateriale) datamaskinen og må trykkes (se giclée) på lerret, kunstpapir eller et annet materiale. Jeg bruker et Wacom Cintiq 24 tegnebrett som har innebygget skjerm (se bildet). Siden jeg i alle år har drevet med fotografi. bruker jeg ofte kamera som skisseblokk og et eller flere bilder som grunnlag for mine motiver. Andre ganger er du bare og fantasi og stemninger som inpirerer. Det finnes i dag flere anerkjente program til dette. Selv bruker jeg i Corel Painter som er et proffesjonelt program anerkjent på verdensbasis. Det kan simulere forskjellige verktøy og materialer, som blyant, penn, kritt, sparkler, pensler, olje, akryl, akvarell etc. Selv om teknikken ellers blir ganske lik det en gjør med tradisjonelle metoder, er mulighetene for variasjon både i farger, verktøy og struktur er mye større. En kan Takket være originalens digitale format skape uttrykk som vil være umulig med tradisjonelle metoder. Jeg tok de første famlende skritt med denne teknikken for over 30 år siden i forbindelse med returs av skannede (digitale) fotografier. Sterkt inpirert av den norske pioneren på digtal painting Anne Breivik, skaffet jeg meg egnet programvare og begynte å eksprimentere. Siden det har utviklingen både på foto, programvare (se Adobe Photshop mm.) og datamaskiner gått med syv-milsstøvler, så mulighetene er bare begrenset av fantasi og lommebok. Som nevnt ligger originalen lagret som en datafil som blir ekvivalent til litografiens trykkstener. Resultatet blir bare «tilgjengelig» om det trykkes, eller vises på en skjerm. Dette stiller store krav til kalibrering av skjermer og trykk om resultatet blir som forventet. For å få full kontroll gjennom hele prosessen har jeg anskaffet en Epson storformat printer som kan trykke over 60cm bredde og i praksis ubegrenset lengde.
Det er bedre å ha mange ideer og ta feil noen ganger, enn alltid ha rett - og ikke ha noen ideer
Carl O. Rojahn    Garderåsen Terrasse 11900 Fetsund NORWAYTel: +47 930 40 579carl(a)digitalartist.no
Digital Art Jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg kaller meg «Digital artist» og hva er egentlig «Digital Art». Jeg skal ikke gi meg i kast med å definere det sistnevnte, men om du søker på nette finns det ubegrenset informasjon der. Takke vår egen Hariton Pushwagner (Terje Brofos) har begrepet etter hvert blitt stuerent her hjemme også. Titelen «Digital Artist» forsvarer jeg med at alle mine artistiske aktiviteter benytter digitale hjelpemidler. Dette gjelder alt i fra diktskriving, fotografering, video, musikk og ikke minst «Digital Painting» eller DAG (Digital Graphic Art) et begrep som det i det senere benyttes mer og mer både korrekt og feilaktig. Dette skyldes kanskje at DGA i prinsippet er fremstilling av orginale grafiske verk, men kan selvfølgelig også brukes som en del av en reproduksjonsprosess. I mitt hode er DGA kunst som er fremstilt med digitale verktøy som for eks. Corel Painter og hvor originalen er en datafil. Denne datafilen må trykkes eller vises på skjerm for å vises for et publikum. En må regne med at begrepsforvirringen vil fortsette i lang tid, men til syvende og sist er det resultatet som teller for kunstopplevelsen etter min oppfatning. Digital Painting / Digital Graphic Art er i prinsippet maling/tegning med en stylus direkte på skjermen som er mitt lerret. Her tegner/maler jeg på tradisjonell måte og motivet bygges opp på dataskjermen. Den største forskjellen fra tradisjonelle metoder er at det ferdige resultatet (originalen) lagres som en bildefil i (se trykkmedium, basismateriale) datamaskinen og må trykkes (se giclée) på lerret, kunstpapir eller et annet materiale. Jeg bruker et Wacom Cintiq 24 tegnebrett som har innebygget skjerm (se bildet). Siden jeg i alle år har drevet med fotografi. bruker jeg ofte kamera som skisseblokk og et eller flere bilder som grunnlag for mine motiver. Andre ganger er du bare og fantasi og stemninger som inpirerer. Det finnes i dag flere anerkjente program til dette. Selv bruker jeg i Corel Painter som er et proffesjonelt program anerkjent på verdensbasis. Det kan simulere forskjellige verktøy og materialer, som blyant, penn, kritt, sparkler, pensler, olje, akryl, akvarell etc. Selv om teknikken ellers blir ganske lik det en gjør med tradisjonelle metoder, er mulighetene for variasjon både i farger, verktøy og struktur er mye større. En kan Takket være originalens digitale format skape uttrykk som vil være umulig med tradisjonelle metoder. Jeg tok de første famlende skritt med denne teknikken for over 30 år siden i forbindelse med returs av skannede (digitale) fotografier. Sterkt inpirert av den norske pioneren på digtal painting Anne Breivik, skaffet jeg meg egnet programvare og begynte å eksprimentere. Siden det har utviklingen både på foto, programvare (se Adobe Photshop mm.) og datamaskiner gått med syv-milsstøvler, så mulighetene er bare begrenset av fantasi og lommebok. Som nevnt ligger originalen lagret som en datafil som blir ekvivalent til litografiens trykkstener. Resultatet blir bare «tilgjengelig» om det trykkes, eller vises på en skjerm. Dette stiller store krav til kalibrering av skjermer og trykk om resultatet blir som forventet. For å få full kontroll gjennom hele prosessen har jeg anskaffet en Epson storformat printer som kan trykke over 60cm
Denne siden er oppdatert den: 12.2019 kl.22:48