Digital Art Jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg kaller meg «Digital artist» og hva er egentlig «Digital Art». Jeg skal ikke gi meg i kast med å definere det sistnevnte, men om du søker på nette finns det ubegrenset informasjon der. Ikke minst takke vår egen Hariton Pushwagner (Terje Brofos) har begrepet etter hvert blitt stuerent her hjemme også. Titelen «Digital Artist» forsvarer jeg med at alle mine artistiske aktiviteter benytter digitale hjelpemidler. Dette gjelder alt i fra diktskriving, fotografering, video, musikk og ikke minst «Digital Painting» eller DAG (Digital Graphic Art) et begrep som det i det senere benyttes mer og mer både korrekt og feilaktig. Dette skyldes kanskje at DGA i prinsippet er fremstilling av orginale grafiske verk, men kan selvfølgelig også brukes som en del av en reproduksjonsprosess. I mitt hode er DGA kunst som er fremstilt med digitale verktøy hvor originalen er en datafil. Denne datafilen må trykkes eller vises på skjerm for å eksponeres for et publikum. En må regne med at begrepsforvirringen vil fortsette i lang tid, men til syvende og sist er det resultatet som teller for kunstopplevelsen etter min oppfatning. Digital Painting / Digital Graphic Art (DGA) er i prinsippet maling/tegning med en stylus direkte på skjermen som er mitt lerret. Her tegner/maler jeg på tradisjonell måte. Den største forskjellen er at det ferdige resultatet (originalen) lagres som en bildefil i (se trykkmedium, basismateriale) datamaskinen og må trykkes (se giclée) på lerret, kunstpapir eller et annet materiale for å bli tilgjengelig for publikum. Jeg bruker her et Wacom Cintiq 24 tegnebrett som har innebygget skjerm (se bildet). Siden jeg i alle år har drevet med fotografi. er ofte kamera min skisseblokk fotografier grunnlag for mine motiver. Andre ganger er det fantasi og stemninger som inpirerer, eller både og. Det finnes i dag flere anerkjente program til dette. Selv bruker jeg PhotoShop og Corel Painter som er et meghet proffesjonelt program. Det kan simulere forskjellige verktøy og materialer, som blyant, penn, kritt, sparkler, pensler, olje, akryl, akvarell etc. Teknikken blir ganske lik tradisjonelle metoder, men mulighetene for variasjon både i farger, verktøy og struktur er mye større. En kan skape uttrykk som vil være umulig med tradisjonelle metoder. Jeg tok de første famlende skritt med denne teknikken for over 30 år siden i forbindelse med returs av skannede (digitale) fotografier. Sterkt inpirert av den norske pioneren på digtal painting Anne Breivik, skaffet jeg meg egnet programvare og begynte å eksprimentere. Siden det har utviklingen både på foto, programvare (se Adobe Photshop mm.) og datamaskiner gått med syv-milsstøvler, så mulighetene er bare begrenset av fantasi og lommebok. For å få full kontroll gjennom hele prosessen har jeg anskaffet en storformat printer fra Epson som kan trykke i 60cm bredde og i praksis ubegrenset lengde.
Digital Art Jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg kaller meg «Digital artist» og hva er egentlig «Digital Art». Jeg skal ikke gi meg i kast med å definere det sistnevnte, men om du søker på nette finns det ubegrenset informasjon der. Ikke minst takke vår egen Hariton Pushwagner (Terje Brofos) har begrepet etter hvert blitt stuerent her hjemme også. Titelen «Digital Artist» forsvarer jeg med at alle mine artistiske aktiviteter benytter digitale hjelpemidler. Dette gjelder alt i fra diktskriving, fotografering, video, musikk og ikke minst «Digital Painting» eller DAG (Digital Graphic Art) et begrep som det i det senere benyttes mer og mer både korrekt og feilaktig. Dette skyldes kanskje at DGA i prinsippet er fremstilling av orginale grafiske verk, men kan selvfølgelig også brukes som en del av en reproduksjonsprosess. I mitt hode er DGA kunst som er fremstilt med digitale verktøy hvor originalen er en datafil. Denne datafilen må trykkes eller vises på skjerm for å eksponeres for et publikum. En må regne med at begrepsforvirringen vil fortsette i lang tid, men til syvende og sist er det resultatet som teller for kunstopplevelsen etter min oppfatning. Digital Painting / Digital Graphic Art (DGA) er i prinsippet maling/tegning med en stylus direkte på skjermen som er mitt lerret. Her tegner/maler jeg på tradisjonell måte. Den største forskjellen er at det ferdige resultatet (originalen) lagres som en bildefil i (se trykkmedium, basismateriale) datamaskinen og må trykkes (se giclée) på lerret, kunstpapir eller et annet materiale for å bli tilgjengelig for publikum. Jeg bruker her et Wacom Cintiq 24 tegnebrett som har innebygget skjerm (se bildet). Siden jeg i alle år har drevet med fotografi. er ofte kamera min skisseblokk fotografier grunnlag for mine motiver. Andre ganger er det fantasi og stemninger som inpirerer, eller både og. Det finnes i dag flere anerkjente program til dette. Selv bruker jeg PhotoShop og Corel Painter som er et meghet proffesjonelt program. Det kan simulere forskjellige verktøy og materialer, som blyant, penn, kritt, sparkler, pensler, olje, akryl, akvarell etc. Teknikken blir ganske lik tradisjonelle metoder, men mulighetene for variasjon både i farger, verktøy og struktur er mye større. En kan skape uttrykk som vil være umulig med tradisjonelle metoder. Jeg tok de første famlende skritt med denne teknikken for over 30 år siden i forbindelse med returs av skannede (digitale) fotografier. Sterkt inpirert av den norske pioneren på digtal painting Anne Breivik, skaffet jeg meg egnet programvare og begynte å eksprimentere. Siden det har utviklingen både på foto, programvare (se Adobe Photshop mm.) og datamaskiner gått med syv-
Denne siden er oppdatert den: 22.05.2023 kl 09:10
Denne siden er oppdatert den 09.12.2023 21:09